Dataspelsbranschen har nyligen släppt en rapport Vägar In som hinder och möjligheter för matchning mellan nyanlända (i bred bemärkelse) och kompetensbehoven i branschen. Right By Me’s inkluderingsledare Hiwot Woldesilassie är med i en artikel i rapporten som ni kan läsa här. Där lyfter hon bland annat idéer på hur matchningen kan breddas.

“Om jag får se någon inom branschen som ser ut som mig så kanske jag blir intresserad“

Hej Hiwot! Du är en del av Right By Me:s projekt Unga inkluderingsledare, vad är det för något? 

Det är en roll där unga med utländsk bakgrund får utbildning inom ledarskap och retorik, och får sprida sina erfarenheter kring inkludering på olika plattformar. Till exempel kan inkluderingsledarna bli som förebilder för företag genom omvända mentorskap eller föreläsningar så att företagen ska kunna rekrytera bredare och förstå ungas perspektiv på inkludering.

Har du upplevt några särskilda utmaningar som ung med utländsk bakgrund i det svenska samhället? 

Jag har inte fått uppleva samma saker som unga som är födda här. Jag känner inte till alla möjligheter med jobb och så. Jag tror att det är viktigt att jobba mer med inkludering så att alla får samma förutsättningar.

Vad är din bild av den svenska spelbranschen idag?

Jag vet inte så mycket, jag tänker på olika spel som Minecraft till exempel. Men jag har fått höra att det finns fler relaterade yrken, som digital design till exempel. Det vore kul att få reda på mer. 

Vad tror du skulle locka fler unga utlandsfödda  att utbilda sig till spelutvecklare?

Jag tror att det behövs tydligare förebilder. Om jag  får se någon inom branschen som ser ut som mig så kan ske jag blir intresserad. Det vore bra om vi får en personlig koppling – till exempel att branschen kommer till ställen där unga eller människor med olika bakgrund är. Jag fick aldrig gå på studiebesök, men om spelutvecklare öppnar upp för besök eller blir synliga för fler grupper skulle nog fler intressera sig.